Followers

Selamat Datang Ke Blog Ini Dan Terima Kasih Di Atas Lawatan Anda Di Blog Ini,Jangn Tengok Saja,Baca dan Komenlah di mana-mana entri yaa Dan Satu Lagi Kalau sudi Followlah Sekali Yaa..Tinggalkan Link Anda Di Kotak Shoutbox yaa..Sekian Terima Kasih

Tuesday, July 5, 2011

Asam hai asam!!


buah asam jawa

Asam hai asam tu la tajuk N3 petang ni. Kali ni kite nak sembang tentang empat ramuan penting dalam masakkan yang mempunyai fungsi yang sama dan berbeza dalam setiap masakkan. Ramuan yang dimaksudkan ialah air limau, cuka, asam gelugur dan asam jawa. Fungsi keempat-empat ramuan ialah sebgai ejen pemasam dalam masakkan dan berperanan secara tersendiri bagi sesetengah masakan.

Contonya, kalau kita masak asam pedas ataupun asam rebus, rasa masam kuah tidak boleh datang daripada campuran cuka dan air limau. Mahu tidak mahu ia mesti datang daripada air asam jawa ataupun asam gelugur. Kalau kita nak masak acar, rasa masamnya itu mesti datangnya daripada cuka, dan bukanya limau, asam jawa ataupun asam gelugur. Jelasnya di sini, semuanya mempunyai peranan masing-masing dalam masakkan.

buah lemon
Limau Nipis
Bagaimanapun peranan dan fungsi pemasam itu boleh digunakan dalam beberapa resepi dan boleh dijadikan sebagai ramuan alternatif. Contohnya, sambal kicap kalau tak ada limau nipis, limau kasturi ataupun lemon  digunakan cuka ataupun asam jawa pun boleh. Betul tak? Ingin saya bagi contoh-contoh lain bagaimana keempat-empat ramuan ini boleh dijadikan bahan alternatif antara satu sama lain dalam beberapa masakkan, tetapi jarang diperaktikkan. Antaranya, kalau kita masak sambal cili merah ataupun cili padi, selain menggunakan asam jawa dan gelugur, kita boleh mengunakan asam limau ataupun cuka. Ia lebih enak dan tahan lama. Lagi satu, sambal kita tak bertukar warna jika menggunakan ramuan tersebut. Begitu juga kalau kita nak masak kari, perahkan limau dengan santan. Tak perlu lagi bubuh air asam jawa.

Selalaunya kalau di laur negeri, rakyat Malaysia yang sukar mendapatkan asam jawa, air perahan lemon digunakan. Saya sendiri kalau dirumah, lebih suka menggunakan air limau dengan cuka kalau tak ada asam jawa. Pendek kata apa pun kita mesti tahu peranan keempat-empat ramuan tersebut.

Buah gelugor yg blum di asamkn lgi

Terima Kasih Kerana Sudi membaca Entry Saya!Like Kalau Suka

2 comments:

Originally By Diana Hana